Pompa do tankowania paliwa jest jednym z elementów układu napędowego, nie zawsze jednak wiemy na cym polega jej praca, jak działa, kiedy warto zaopatrzyć się w takie urządzenie oraz jakie są jej najczęstsze awarie. Zadaniem pompy do paliwa jest przede wszystkim dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem z baku do silnika danego pojazdu. Poprzez pompę do paliwa paliwo jest w pierwszej kolejności tłoczone do wtryskiwaczy, przez które następnie trafia do cylindrów. Na rynku możemy spotkać się z dwoma rodzajami pom do paliwa, wcześniej stosowane były głównie mechaniczne pompy do paliwa, obecnie montuje się głównie pompy elektryczne. Ten rodzaj pompy może być umieszczony bezpośrednio w zbiorniku paliwa lub pod nim. Pompy do paliwa produkowane są z najwyższej jakości materiałów odpornych na szereg różnych czynników, jednak ich żywotność uzależniona jest przede wszystkim od ich konstrukcji ale także warunków eksploatacji. Biorąc pod uwagę te czynniki średnio pompa do paliwa może posłużyć na 200 – 300 tysięcy kilometrów.
Obecnie w samochodach stosowane są najczęściej zatapialne pomy paliwa, ten rodzaj pompy a właściwie jej lokalizacja zmniejsza hałas silnika elektrycznego pomy paliwa. Pompa umieszczona wewnątrz zbiornika ma za zadanie zapewnić także prawidłowe zasilanie oraz smarowanie i chłodzenie silnika.
Chodź praca pompy paliwa mogłaby się wydawać dość skomplikowana to w rzeczywistości wcale tak nie jest. Polega ona na generowaniu wzrostu ciśnienia a także energii kinetycznej pompowanego paliwa. Dzieje się tak za sprawą szybko obracającego się wirnika łopatkowego. Paliwo które gromadzi się i przepływa wokół silnika pompy otwiera zawór zwrotny, a następnie trafia do przewodu paliwowego.
Pompy do paliwa tak jak większość elementów naszego samochodu są niestety awaryjne. Mimo iż zostały wykonane z wysokiej klasy materiałów. Zaobserwować można że najczęstszym powodem awarii pompy paliwa są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, które przedostały się do wnętrza pompy. A zatem najczęstszą przyczyna awarii pompy do paliwa jest częste jeżdżenie z prawie pustym bakiem. Wówczas wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia znajdujące się na dnie baku mogą zostać zassane wraz z paliwem zapychając w ten sposób filtr paliwa, często doprowadza to także do zatarcia mechanizmu pompy. A zatem aby pompa posłużyła nam jak najdłużej bardzo ważne jest to aby tankować często auto i nie doprowadzać do jazdy z prawie pustym bakiem. W sytuacji kiedy pozostawiamy nasze auto na dłuższy czas np. na parkingu również warto zatankować wcześniej pojazd gdyż uchroni to układ paliwowy przed wnikaniem wody skraplającej się z powietrza które znajduje się w baku.