Wiele osób marzy to tym, żeby prowadzić własną działalność gospodarczą. Zanim do tego dojdzie, takie osoby zwykle snują przed sobą wizję niezależności, ogromnych perspektyw i wysokich zysków. W praktyce jednak szybko okazuje się, że prowadzenie firmy jest trudne a droga do sukcesu usłana jest licznymi błędami i porażkami. Osoby, które otwierają swoją pierwszą działalność gospodarczą, powinny więc poznać rady, które pozwolą im uniknąć niektórych kłopotów.
Znajdź swoją niszę
Obecnie na rynku panuje ogromna konkurencja. Ktoś, kto szuka pola działania do przyszłego biznesu, szybko może dojść do wniosku, że na rynku wszystko już jest. W takiej sytuacji dobrze jest wybrać dla siebie wąską specjalizację, znaleźć niezagospodarowaną niszę. Sposobów na to jest bardzo dużo. Nie musi to od razu by coś bardzo nowatorskiego. Wystarczy przyjrzeć się najbliższej konkurencji i zdiagnozować jej słabe strony. Czasami wystarczy udoskonalić, coś co jest już na rynku i zaproponować klientom wartość dodaną. Wielu przedsiębiorców robi ten błąd, że decyduje się na zbyt szeroki zakres produktów. Jeśli ktoś ma w ofercie bardzo dużo towarów a każdy z nich sprzedaje się jedynie czasami, to nie jest to dobra droga. Niestety takie osoby często brną w to dalej i do oferty dodają kolejne produkty, mając nadzieję, że być może tym razem trafią na hit sprzedażowy. Nie warto się rozpraszać na zbyt wielu obszarach, bo jest to nieefektywne czasowo.
Bądź elastyczny
Początkujący przedsiębiorcy bardzo często mają ściśle określony plan działania. Latami określają strategie dla swojego przyszłego biznesu i siłą rzeczy później są do niej bardzo przywiązani. Niestety życie pokazuje, że rynek bardzo często weryfikuje nasze przekonania. Nie warto upierać się przy sprzedaży danego produktu, choćby był on bardzo dopracowany i zdaniem producenta wyjątkowy. Jeśli rynek nie chce danego dobra, to nie trzeba z tym walczyć. W biznesie liczy się elastyczność. Zawsze należy uważnie słuchać swoich klientów i zważać na to, czego oni oczekują. W praktyce najlepiej sprawdzają się proste zasady marketingu. Główna idea marketingu mówi, że rolą przedsiębiorcy jest identyfikować potrzeby klientów i znaleźć najlepszy sposób na ich zaspokojenie. Prawdziwą sztuką jest też wzbudzenie u klientów potrzeby posiadania rzeczy, której wcześniej nie odczuwali.
Nie słuchaj złych doradców
Początkujący przedsiębiorca na pewno nie raz spotka się z udzielaniem nieproszonych rad. Wszyscy wokoło będą chcieli mówić mu, jak ma prowadzić biznes, jakie produkty wprowadzać i po ile je sprzedawać. Co najdziwniejsze, w dawaniu takich rad celują przede wszystkim osoby, które nigdy nie pracowały na swoim. Jednocześnie trzeba bardzo uważać też na rady innych przedsiębiorców. Osoby, które od lat prowadzą biznes często przeświadczone są, że robią to najlepiej i powinni oni radzić swoim młodszym kolegom. Tymczasem, coś co sprawdza się w konkurencyjnym biznesie, wcale nie musi sprawdzić się w drugiej, bardzo podobnej firmie. Trzeba być przygotowanym do tego, że wiele osób będzie próbowało zniechęcić przedsiębiorcę do działania. Każdy jego nowatorski pomysł może być krytykowany. W otoczeniu zawsze znajdą się osoby, które stwierdzą że coś nie wypali albo nikt tego nie kupi. Nie warto tego słuchać. Każdy przedsiębiorca powinien słuchać swojej intuicji i podejmować nowe wyzwania. Niestety w biznesie tak już jest, że trzeba stale ryzykować i często kończy się to niepowodzeniem. Jednak takie porażki tak naprawdę są lekcjami i przybliżają do sukcesu. Przedsiębiorca musi być więc pewny siebie i optymistycznie nastawiony do swoich przedsięwzięć.
Kontakty w biznesie
To, że ktoś otwiera jednoosobową działalność nie oznacza że będzie on w stanie prowadzić ją sam. Co prawda samodzielność w biznesie jest potrzebna ale jednocześnie trzeba być świadomym tego, że zawsze potrzebować będziemy też innych ludzi. Przedsiębiorca powinien mieć jak najszersze kontakty społeczne. Każda nowo poznana osoba, niezależnie czym się zajmuje, może być przydatna w przyszłości. To właśnie od innych ludzi uczymy się najwięcej i możemy się nimi inspirować. Przedsiębiorca, który ma wielu znajomych i jest powszechnie lubiany, może liczyć na to, że będzie przez nich polecany osobom, które akurat będą potrzebowały produktów czy usług, jakie on oferuje.